Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Beginnen met de hobby oldtimer

Roel
datum: 2007-02-01 21:44:20nr: 16767

Hallo mede motormuizen.

Ik heb een vraag: Vanaf het moment en er zelfs daarvoor al heb ik de wens om een keer een oldtimer te kopen. Rij nu zelf een "moderne"motor uit 96.

Nu mijn vraag: wat is of heb je allemaal nodig om te beginnen?? Ja ik ben wel zo slim om niet meteen aan een restauratie project te beginnen, het sleutelen komt vanzelf en al doende leert men. Wil ook lekker kunnnen rondtuffen.
Wat sleutel ervaring heb ik weinig tot niet.

Alvast bedankt Roel

Ludo FN M13
datum: 2007-02-02 05:10:13nr: 16769

Hoi ,

dan moet je dat zeker doen ...beginnen met een oldtimer klassieker. Ik zou je aanraden om toch best met een na -oorlogs model te beginnen , kwestie van de betrouwbaarheid iets te verhogen. Als je een reeds gerestaureerd exemplaar koopt ,van een echte liefhebber , weet ik zeker dat je in geval van problemen altijd nog zaken mag gaan vragen .
Zelf ben ik nu zowat bezig met FN (Belgisch motormerk) en ik weet zelf een aantal erg goede en normaal geprijsde (niks Ebay dus) motoren staan .Vb FN M13 legermodel , netjes gereviseerd , € 2000 en support achteraf quasi gegarandeerd ...

Hangt ook af van je eigen interesse , wil je toch iets "speciaals" , dan zal dat budget wat groter moeten zijn . Zelf ben ik begonnen door gewoon in een lokaal blad een advertentie te zetten "op zoek naar Belgische motor van voor jaren '60 (logisch :-) ) , minimaal 300cc) .Heel wat respons gehad en het voordeel is dan dat je zelf kan kiezen uit het aanbod.Als je dan even snel het plaatje opzoekt in Google, weet je wat voor fiets het is.En of er clubs zijn , best belangrijk ..Heb ooit zo een aankoop van een Franse Motocomfort toch afgewezen , wegens quasi geen info terug te vinden .
Bij aankoop ook best iemand met wat ervaring meenemen , zeker als je niet van plan bent zelf te sleutelen .




Suces
succes

reg
datum: 2007-02-02 10:23:23nr: 16770

Het hangt er erg vanaf waarvoor je 'valt'. De een houdt van blond, de ander van donker...
Zo is het met oude motoren ook. BMW, Italiaans, Engels, Tsjechische of Oost-Duitse tweetakt, of, als Ludo, een Belgische fiets; FN, Terrot (of is dat Frans?).
Als je niet weet wat je wilt is het misschien verstandig om eens op een old timerbeurs te gaan kijken. Ga ook op het parkeer terrein in gesprek met mensen die op een bepaalde motor aankomen. Iedereen vertelt graag over zijn hobby.
Deze zelfde vraag is een maand of twee geleden ook gesteld. Misschien dat je die via de zoekfunctie kunt terugvinden. Er waren nogal wat recties op.
Op de verkooppagina van deze site staat veel, maar ook op Marktplaats kom je heel veel tegen, met foto.
Ludo noemde E-bay. Op de Nederlandse E-bay staan niet zoveel klassieke motoren. Amerikaanse en Engelse liefhebbers van Engelse motoren, waarmee ik via een ander forum wel eens contact heb, klagen over E-bay prijsexplosies in de USA. Ik heb daar op Marktplaats nog niets van gezien. Dat betekent dat je rustig kunt zoeken en niet overhaast iets moet kopen.
Laat je niets aanpraten van: "dit merk is beter dan dat merk"... Het zijn oude fietsen met een geschiedenis van goed of slecht onderhoud, en voorzichtig bereden of afgejakkerd. Een goede Triumph is beter dan een slechte BMW en een goede BMW is beter dan een slechte Triumph.

Succes.

tk
datum: 2007-02-02 11:09:56nr: 16771

Ga via de zoekfunctie op deze pagina even naar dit onderwerp:

Een (restauratie) project starten.

Daar vind je alvast veel tips/adviezen.
Zelf zou ik eraan toe willen voegen: koop in ieder geval een motor die compleet is. Ga ook na of er adressen zijn voor onderdelen. Bij een merkenclub kun je vaak de voor- en nadelen nagaan van een model dat jij op het oog hebt.

Succes, TK


reg
datum: 2007-02-02 19:44:47nr: 16777

Dit berichtje plaatste ik in een onderwerp over een 125-CZ, maar het is misschien ook voor jou wel nuttig, Roel.

Nou is mijn BSA, met zijn 36 jaar, niet de snelste fiets op de weg, maar ik trek hem toch vrij gemakkelijk boven de 120 km/u. Dus wat ik me, met alle respect, afvraag is: kun je met zo'n 125-CZ wel meekomen in het verkeer? Of moet je ermee van de snelweg wegblijven en liever op provinciale wegen rijden?
Zo zag ik eergisteren, op de A-12 tussen Zoetermeer en Den Haag iemand op een 250-Jawa proberen een vrachtwagen in te halen. Achter en naast de vrachtwagen ging het wel, maar zodra hij naast het voorwiel van de truck reed, en de wind weer op zijn kop kreeg was het over. Na een paarhonderd meter liet hij zich er dan weer achter zakken, tot ergernis van medeweggebruikers die weer achter hém reden, en probeerde het opnieuw.
Zo'n 125-CZ heeft nog minder vermogen...

Ook dit is iets om rekening mee te houden, bij het zoeken naar een klassieker, zeker als je nu een 1997-fiets rijdt en gewend bent op de snelwegen te rijden.
Succes.

arnaud
(samrap392 bij hotmail punt com)
datum: 2007-02-02 21:28:31nr: 16785

hoi, je moet gewoon kopen wat je zelf mooi vind en hoeveel geld je eraan wil uitgeven.
er zijn zat leuke klassieke fietsen tot 2000 euro te koop. als je 2 tact geen bezwaar vind gaat er een wereld voor je open. oude MZ tjes zijn geodkoop, en eenvoudig en heel goed te krijgen.
zoek uit wat je wil, ik raad je aan een (vb. leger-) motor te zoeken waarvan onderdelen geen probleem zijn(BSA b40, triumph 3ta, etc.)
als je iets leuks op vb grote advertentiesites onde -motoren oldtimers- hebt gezien, bel dan eerst de betreffende merken/type club op om je te laten voorlichten over de evt. zwakke plekken, onderdelen etc.
google of kijk op verkoop sites eens naar'MZ, moto guzzi falcone, V7, matchless, BSA, triumph, Dnepr,jawa, IWL, vespa, lambretta, norton en nog meer en kijk waar je aspiraties liggen. een stampende 1pitter of een pruttelende 2 tact, een roffelende twin of iets anders???
neem de tijd en schroom nie mensen te mailen en bellen!

Gerrit Kan
(gerritkan bij yahoo punt com)
datum: 2007-02-02 21:35:43nr: 16787


Hallo Roel .

Ik denk dat jij je eerst moet afvragen wat je wilt gaan doen met die motor .
Wil je met het huidige verkeer mee kunnen komen op de snel weg of alleen op proviciale of binnen wegen , hoe oud moet hij zijn , wil je nog makkelijk aan onder delen kunnen komen .
Dat soort zaken bepalen wat je moet gaan zoeken .
Koop je bv een H-D liberator daar zijn genoeg onder delen voor je kan er zelf een op bouwen van nieuwe onder delen en daar kan je lekker mee toeren op de prov wegen.
Koop je een DKW 98 cc van voor de oorlog dan moet je op binnen wegen blijven en is zestig al een hele snelheid , daar ga niet 200 km mee rijden ( oke er zijn er die het wel doen , bv de oldtimer elfsteden tocht)
Kortom ga eerst na denken wat je met die oldtimer wil gaan doen .
zoek daarna uit welke motor je leuk vind bv,tweetact of viertact Engels , Duits of een Nederlandse motor bv een Sparta voor of na oorlogs en ga dan eens informeren bij een merken club die kunnen je precies vertellen hoe het met de onderdelen is of die redelijk makkelijk te vinden zijn of niet.

Succes
oh ja pas op het kan verslavend zijn voor dat je het weet staat je schuur vol.

Roel
datum: 2007-02-02 22:36:26nr: 16788

Hoi allemaal.

Alvast bedankt voor de vele reacties!!!!!

1 Rijden op de snelweg met een oldtimer??? wat mij betreft alleen in geval van nood!!! Dat had ik al bedacht, zo'n fiets wil ik alleen gebruiken om lekker te "tuffen". Wil ik scheuren of ergens lekker snel zijn pak ik wel mijn faser of de auto.

2. Zal ik zeker her en der gaan rondkijken wat ik precies wil, ik zal zeker niet over 1 nacht ijs gaan. Toch te dure grap voor.

3. Als ik iets wil tzt zal ik zeker meer info vragen bij clubs en dit forum. Verder heb ik een handige vader die vroeger en nu nog wel gesleuteld heeft aan motoren en ik denk dat hij het ook wel leuk vind om mee te gaan.

Nogmaals dank voor alles en heb je meer info; GRAAG!!!

Graag zou ik ook wat meer info willen over bv benodigdheden zoals gereedschap ed.

Zeg me wat jullie weten.

Roel

gerrit Kan
(gerritkan bij yahoo punt com)
datum: 2007-02-02 22:46:51nr: 16792


Hallo Roel,.

Gereedschap.
Een goede bougie sleutel maar denk er om oudemotoren hebben vaak andere maten bougies dan de moderne motoren .
Voelermaatjes omdat er meestal nog contact punten op zitten en ook te gebruiken om je bougie af te stellen , maar er zijn voor heelwat motoren ombouw sets naar electronische onsteking.
Ook een 6 of 12 volts spanning zoeker kan handig zijn , ik gebruik als ik verlichting cotroleer en er zit geen accu op een acculader om de bedrading te controleren.Contact punten vijltje .

Verder het gewone gereedschap zoals steek en ringsleutels ,schroeven draaiers ,tangen enz het gewone spul maar koop wel kwaliteit want anders kan het gebeuren dat je moeren rond draaid of schroeven niet meer los krijgt omdat de schroevdraaier geen goed grip heeft.
Genoeg te vragen vaderdag en verjaardag de komende jaren

Als je gaat restaureren en echt een blok uit elkaar wil gaan halen dan heb je poelie trekkers nodig een bak om onder delen in schoon te spoelen en een polijstschijf , compressoren wil je nog verder gaan een draaibank maar aldat soort zaken kan je zien en kopen op de onder delen beurzen.
Het is maar net hoeveel geld je wil uit geven en wat je zelf wil doen soms is er in een club iemand die sommige werkzaam heden voor ander club leden doet .

nogmaals succes


arnaud
(samrap392 bij hotmail punt com)
datum: 2007-02-03 08:34:01nr: 16796

hoi, ik heb altijd genoeg gehad aan een std. sleutelsetje.. een pullytrekker is wel handig, maar een spoelbak en polijstschijf? nooit gemist..
OK, nu ga jij intenet afstruinen wat je leuk vind en meld je met die info weer hier, en dan gaan wij weer zeggen wat we ervan vinden , check?
ik zit vooral en de engelse, russische(dnepr en ural) en india-enfield bullet scene..
(ja kijk ook even op enfield bullet, voor 1200 euro moet het mogelijk zijn een goede 350 1pitter enfield te vinden. ze worden nog steeds gemaakt, onderdelen zijn goedkoop, hebben wel wat zwakke plekken maar deze zijn eenvoudig te verhelpen..)




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl